söndag 9 januari 2011

På tiden ...

... att jag uppdaterar er igen om min process (jag är en "lousy" bloggare, jag vet :-(

Innan jul fick jag hjälp att köra ner masonitskivan som jag målat med griffeltavlefärgen, samt det som skulle bli ramverket, datorskärm, samt lite annat smått och gott. Jag trodde att jag skulle få tid i dagarna mellan jul och nyår att jobba med min griffeltavla, men det blev annat jobb istället. Däremot blev jag nästan färdig med själva Power Point-presentationen, utdraget om kursplanen Bild i Lgr 11 som man hittar på Skolverkets hemsida, den nya läroplan som kommer att införas succesivt under hösten 2011, där även kursplanerna kommer att finnas med. Tyckte att det kunde vara mer intressant att göra närmare bekantskap med det som faktiskt kommer att gälla fr o m i år. Som ni märker eller redan har bekantat er med är den nya kursplanen i Bild mer strikt och koncis än den föregående. Bra eller dåligt kan diskuteras.

Eftersom det är en Power Point-presentation kan jag inte lägga upp den här.



Nåväl, så här såg det ut när jag skulle pröva mig fram till färgen på ramverket. Jag hade ingen lust att köpa någon dyr färgburk så jag tänkte att det skulle kunna gå med mina oljefärger på tub om jag spädde ut med balsamterpentin (för laserande effekt och kortare torktid). Så jag prövade, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Ok ... här hade jag en bild på hur jag hade lagt ut ramverket på golvet (som jag lyckades radera ut) i skulptursalen för att pröva att alla måtten stämde, vilket de gjorde.

Här är masonitskivan med den svarta färgen samt tavelsudd (viktigt för autenciteten!), samt högen med delarna till ramen som träverkstan´så snällt hjälpt mig med att såga upp. Listen fick jag däremot köpa på Bahaus.


Bilden visar utvalda datordelar som ska vara med och illustrera installationen. Ett hopplock från HDK och min snälla kurskamrat M.



Inga kommentarer: