tisdag 20 oktober 2009

Blogg IV

Det har inte varit lätt att komma vidare. Att ta upp min ambivalens i förra bloggen gjorde att jag ramlade ner i den igen, men jag tror att jag nu har kommit fram till något slags beslut.

Här ser ni utsikten jag har från soffan i vardagsrummet så här års. Ganska idylliskt va'? Man skulle kunna tro att man är på landet någon stans. Jag vill därför inte göra för stora ingrepp eftersom det skulle förstöra intrycket.

Här ovanför har jag tagit en mer direkt på bild även den från mitt vardagsrumsfönster (tur att man inte ser hur skitigt fönstret är). Nederst på bilden är det toppen på kullen man ser och ovanför den på toppet av berget ser man Gert Wingårdhs kedjehus byggda i cederträ med stora panormafönster, "Örnnästet" kallat i folkmun. Utsikten där uppe är hänförande kan jag säga.
Jag läste i Alekuriren (den lokala tidningen) att kommunen satsar på hundrastgårdar i tätorterna. Vad jag vet har vi inte fått någon i Bohus ännu, så därför bestämde jag mig för att jag definitivt tänker göra en kommentar på det, både som ev. förslag till kommunen och gestaltning. Fast med en twist. En ganska neutral bakgrund, men där hundar och människor får delvis andra roller. Med tanke på bakgrunden tänkte jag mig någon form av lusthus högst upp på toppen. Här ovan och nedanför ser ni ett par förslag.


Det här lilla lusthuset kunde jag inte låta bli att ta med. Det skulle kunna ligga som grund för någonting, eventuellt. Ett lite större lusthus för hundar (eller människor) som inte får vistas bland andra. Jag har nämligen Elisabeth Ohlson Wallin och hennes utställning Ecce Homo i tankarna när jag vill utforma min gestaltning, mer säger jag inte för jag vill ha någonting att redovisa också. Jag får se hur mycket twist på det hela jag vågar göra. Det blir ett ämne att ta upp i gruppen på onsdag.
Läste en arikel i Lärarnas Riksförbunds medlemstidning Skolvärlden nr14 om Skiss-projektet. Konsten ger lärarna en kick heter artikeln skriven av Ingela Hofsten. Det är Konstfrämjandet som har startat det här projektet med pengar från Europeiska Socialfonden. Dess syfte är att utveckla metoder för hur konst och konstnärer kan bidra till nytänkande i arbetslivet. Katrinelundsskolan, en 7-9-skola, i Sundsvall nappade på idén att vara med i ett konstnärligt projekt där personalen var i fokus. Konstnärerna Janne Björkman och Kerstin Lindström var de som ledde det hela, bl a genom att göra olika workshops med lärarna och genom att konstnärerna själva piffade upp skolan genom att måla och möblera om elevutrymmena. Personalen fick utgå från frågor som "vilken kroppsdel använder du mest i jobbet?", "vilka yrkesroller utöver pedagogens har jag?" och "vad karaktäriserar en bra kollega?". Bl a blev det ett lapptäcke med olika substantiv, verb, adjektiv och prepositioner som gick att koppla till olika delar av läroplanens första stycke; grundläggande värden som skolan ska förmedla. Många av lärarna var skeptiska från början och tyckte att det verkade flummigt, men ändrade uppfattning under resans gång. En av lärarna, Ulrika Ytterström "tycker att konstnärerna hjälpt henne och hennes arbetskamrater att se på sin arbetsplats ur nya synvinklar" och att hon "tänker ännu mer än förut på att eleverna också kan använda konstnärliga uttryck när de redovisar arbeten". Kanske är det lärarna man ska undervisa när man kommer ut till skolorna!
Vill ni gå på utställaning? Högskolan för Fotografi har anordnat en på nätet. Nya bilder från Göteborg heter den och medverkande är nuvarande och gamla elever från fotohögskolan. Gå in på http://www.031jpg.se/.
Vi ses















Inga kommentarer: